Talvirallia 2021 ei järjestetä pahenevan koronavirustilanteen vuoksi.
Kiitos järjestämistä yrittäneelle taholle jo tehdystä työstä.
Talvirallia 2021 ei järjestetä pahenevan koronavirustilanteen vuoksi.
Kiitos järjestämistä yrittäneelle taholle jo tehdystä työstä.
Moottoripyöräkerho 69 ry:n hallitus teki päätöksen perua kerhon tapahtumat tulevan lauantain osalta vallitsevan koronatilanteen takia.
28.11.2020 Ylimääräinen kerhon kokous liittyen Kontioralliin
28.11.2020 Kerhon pikkujoulut
Kontiorallia koskeva ylimääräinen kokous siirretään ja uudesta ajankohdasta ilmoitetaan jäsenistölle sääntöjen mukaisesti eli kutsu kokoukseen julkaistaan viimeistään kaksi viikkoa ennen kokousta kerhon julkaisemassa Motoristi-lehdessä.
Vuoden 2020 osalta kerhon pikkujoulut perutaan.
Toivomme ymmärrystä tilanteeseen ja toivotamme kaikille jäsenillemme rauhaisaa ja turvallista joulun odotusta!
MP69 ry:n hallitus
Huhtikuussa teimme kerhona raskaan päätöksen peruuttaa poikkeusolojen johdosta sekä merkittävä osa koulutustapahtumista, että Kontioralli ensimmäistä kertaa.
Nyt iloksemme ilmoitamme, että yleisön pyynnöstä sekä muuttuneiden Valtioneuvoston linjausten mukaan olemme voineet harkinnan mukaisesti järjestää kesäkuulle muutaman uuden koulutustapahtuman. Tapahtumissa huolehditaan asianmukaisesti hygieniasta ja turvaväleistä, sekä osallistujajoukkoa on rajattu max 20 kurssilaiseen per kurssi.
Tervetuloa mukaan tekemään kesän ajopäivistä rennompia. Lisäinfo ja ilmoittautumiset kurssipäivämäärät-sivulla.
Ps. mikäli sinulla on ideoita kurssien järjestämiseen, olethan yhteydessä koulutus@mp69.fi. Järjestämme tilauksesta myös erillisille ryhmille erikoiskursseja.
Kevätterveisin, MP69 hallitus ja MotoristiSurvival-kouluttajat
Moottoripyöräkerho 69 ry:n hallitus ilmoittaa murheellisena, että vuoden 2020 Kontioralli perutaan vallitsevien olosuhteiden vuoksi.
LYHYET PERUSTELUT
TARKENTAVAT PERUSTELUT
Koronavirusepidemian voimakkuutta (leviämisnopeutta) on tähän mennessä hillitty rajoittamalla ihmisten välisiä kontakteja. Rajoitustoimiin on kuulunut muun muassa rajojen sulkeminen, matkailun rajoitukset, yleisötapahtumien rajoitukset, julkisten ja erilaisten vapaa-ajan tilojen sulkemiset sekä etätyömahdollisuuksien hyväksikäyttö. Rajoituksilla saadaan lisäaikaa sille, että terveydenhuolto kykenisi hoitamaan kaikki vakavasti sairastuneet, eikä ihmisiä kuolisi niin paljon.
Epidemian leviämisnopeutta hidastavien toimien haittapuolena on epidemian keston pidentyminen (kts kuva 1). Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Turun yliopiston mallinnuslaskelmien mukaan ilman rajoittamistoimia epidemia olisi kestänyt Suomessa vain noin 3 kuukautta. Rajoittamistoimien vuoksi epidemian kesto voi pidentyä joidenkin laskelmien mukaan jopa kaksinkertaiseksi (Lähde: THL, Ennusteita hidastamistoimien vaikutuksista). Ensimmäinen tartunta Suomessa todettiin kiinalaisella turistilla tammikuun lopussa 2020. Seuraavat kaksi tartuntaa löydettiin vasta helmikuun lopulla ulkomailta tulleilta suomalaisilta. Todettujen tartuntojen määrä nousi voimakkaasti vasta maaliskuun aikana, jolloin epidemian katsottiin Suomessa alkaneen. Tällä hetkellä huhtikuussa elämme vielä lisääntyvien tartuntatapausten määrää, ja THL:n ennuste epidemian huipusta ajoittuu aikaisintaan toukokuun puoliväliin. Teoriassa tästä lähtien tartuntamäärät kääntyisivät laskuun, mutta edelleen tartuntoja tapahtuisi. Myös epäilyksiä toisesta korona-aallosta on esitetty. Toinen aalto johtuu käytännössä siitä, että ensimmäisessä aallossa kaikki ihmiset eivät saa tartuntaa joten heidän immuunijärjestelmänsä ei ole kehittänyt vasta-aineita virusta vastaan. Näiden ihmisten sairastuminen näkyy käppyröissä sitten toisena tartunta-aaltona.
Kuva 1. Epidemian voimakkuus vs. kesto
Allaolevassa kuvassa (Kuva 2) Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisema arvio epidemian kestosta kahdessa eri mallinnuksessa.
Kuva 2. Epidemian kesto
MP69:n hallitus haluaa tehdä oman osansa epidemian leviämisen hidastamiseksi sekä erityisesti sen estämiseksi, ettei yksikään kerhon jäsen ole lisääntyneessä riskissä sairastua kerhotoimintaan osallistumisen seurauksena. Kevään ja alkukesän keinoja ovat vuosikokouksen siirtäminen ja ajotaitokurssien peruminen. Kontioralli ajoittuu laskelmien mukaan vielä epidemia-aikaan, joten näemme että ainoa vaihtoehto suojella jäsenistöä ja koko Suomea on peruuttaa tämä valtava yleisötapahtuma. Kontioralli kerää väkeä ympäri Suomen, erityisesti Jyväskylän eteläpuolelta (Kuva 3). Tänä vuonna väkeä tulisi tavallista enemmän, koska Kontioralli 2020 päätettiin avata kaikille avoimeksi.
Kuva 3. MP69:n jäsenistö (lähde: jäsenrekisteri, 20.04.2020)
Kuvitellaan tilanne, että osa pitkäaikaisista Kontiorallikävijöistä ei alkavien yskä-, mahatauti- tai flunssaoireiden pelossakaan ole valmis jättämään yhtäkään Kontiota välistä. Puhumattakaan oireettomista viruserittäjistä – kaikille tartunnan saaneille ei edes tule oireita mutta he voivat jonkin aikaa levittää virusta muihin ihmisiin ja koskemiinsa pintoihin. Eihän pitkä Kontiolaattarimpsu saa katketa?! Nyt sitten nämä henkilöt kulkevat pitkän matkan esimerkiksi Helsingistä, Tampereelta ja Kuopiosta Lappiin. Lähestymismatkallansa he käyvät todennäköisesti ainakin huoltoasemilla vessassa & kahvilla, kesäkioskilla jätskillä ja kaupoissa ruoka- ja juomaostoksilla, ehkä osa majoittuukin mukavasti sisätiloihin matkallansa. Montaa pintaa kosketetaan ja monen satunnaisen kohtaamisen kanssa nauretaan ja ihmetellään maailman menoa. Montako välillistä tai välitöntä kontaktia tapahtuu? 2? 20? 200+? Sama itse Kontiorallissa, mutta moninkertaisena. Kosketaan bajamajan kahvaan, lauletaan samaan karaokemikkiin, jaetaan elämäntarinoita suu vaahdossa, pistetään pullo kiertämään nuotion äärellä… Riski on vain liian suuri.
Kontioralli ei ole ainut suuri kokoontumisajo, joka koronavirusepidemian vuoksi perutaan tänä vuonna. Suurista kokoontumisajoista jo peruutettujen listassa on ainakin YCCF-ralli. Useiden yleisötapahtumien peruutuksia tulee erittäin suurella todennäköisyydellä kevään ja kesän mittaan sekä moottoripyörä- että muussa harrastusmaailmassa.
MITÄ TILALLE?
Perinteistä Kontiorallitunnelmaa lähestymisineen, Kontrollissa käymisineen ja Kontiotuttujen näkemisineen ei ole mahdollista saavuttaa ilman aitoa tapahtumaa. Jos jäsen aikoo tehdä omatoimisen Kontioreissun, MP69:n hallitus suosittelee jäsenistöä minimoimaan ihmiskontaktit koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Reissukuvista ja -kertomuksista voidaan koostaa Motoristilehteen juttu varsinkin, jos reissu on kohdistunut johonkin menneiden vuosien Kontiorallipaikoista. Kuvat, videot ja kertomukset lähetetään osoitteeseen mp69@mp69.fi .
Jotta pitkät Kontiolaattaketjut eivät pääsisi katkeamaan, MP69:n hallitus painattaa 2020 -erikoislaatan. Voit tilata oman laattasi ennakkoon heinäkuun ajan MP69:n verkkokaupasta, näin varmistat oman laattasi. Erikoislaatta on noudettavissa (ennakkotilaus) tai ostettavissa MP69:n vuoden 2020 vuosikokouksessa syksyllä, tai MP-messuilla 2021. Myöhemmin laatan voi tilata myös MP69:n verkkokaupasta.
Lähteet:
https://yle.fi/uutiset/3-11260305
https://yle.fi/uutiset/3-11275380
MP69:n jäsenrekisteri (Flomembers)
https://www.aamulehti.fi/a/029956e2-ddca-410f-859b-63e791083b65
Koronavirusepidemian hillitsemisen vuoksi Suomessa on annettu rajoituksia yleisötapahtumien järjestämiseen. Yleisesti ottaen ihmisten liikkumista ja kanssakäymistä on rajoitettava taudin leviämisen hidastamiseksi. Tämä on tärkeää myös MP69:n kannalta, koska jäsenistöstä suuri osa kuuluu riskiryhmään saada vakavampi henkeäuhkaava tautimuoto.
Ensimmäinen haaste on vuosikokouksen järjestäminen, koska näinä aikoina epidemia on vielä voimakkaasti pahenevassa vaiheessa. MP69:n hallitus on selvittänyt parhainta ratkaisua tilanteesta selviämiseksi. Tärkein tavoite on, että voisimme välttää jäsenen sairastumisen kerhon toimintaan osallistumisen seurauksena.
Yksi keino pitää vuosikokous ja välttää tartuntariski olisi tarjota osallistujille etäyhteysmahdollisuus kokoukseen. Valitettavasti yhdistyslain mukaan yhdistyksen säännöissä on oltava kirjattu etäyhteysmahdollisuus ja sen ehdot. Koska meidän säännöissä ei puhuta etäosallistumisesta mitään, emme voi lain mukaan pitää vuosikokouksessa etäyhteysmahdollisuutta.
Toinen keino pienentää tartuntariskiä on siirtää kokousta myöhempään, turvallisempaan ajankohtaan. Siinäkin tulee lakipykälät vastaan: yhdistyslain mukaan kokous tulee pitää yhdistyksen säännöissä määrättynä aikana. Meidän säännöissämme vuosikokous tulee pitää huhtikuun loppuun mennessä.
MP69:n hallitus ehdottaa, että toimimme seuraavasti (kopioitu MotOrg ry:n teettämän lakiteknisen konsultaation perusteella tehdystä suunnitelmasta):
Yhdistyksen kokous kutsutaan koolle sääntömääräisenä aikana, mutta kaikki yhdistyksen kokouksen asiat päätetään kokouksessa siirtää jatkokokoukseen. Käytännössä siis riittää, että kokoukseen tulee paikalle vain puheenjohtaja ja sihteeri ja kaikki esityslistan kohdat päätetään siirtää jatkokokoukseen ja lisäksi kokous päättää, että päätetäänkö kokouksessa suoraan jatkokokouksen ajankohta vai velvoitetaanko hallitus kutsumaan jatkokokous koolle myöhemmin päätettävänä ajankohtana.
Tässä sääntömääräisessä kokouksessa ei siis tulla päättämään mistään varsinaisista kokousasioista vaan sääntömääräinen kokous päättää vain kokousasioiden siirtämisestä jatkokokoukseen ja jatkokokouksen järjestämisestä. Jatkokokous on käytännössä ylimääräinen yhdistyksen kokous ja sitä koskee ylimääräistä yhdistyksen kokousta määrittävät säännöt, mutta teknisesti jatkokokous on varsinaisen kokouksen jatkoa – ei ylimääräinen kokous.
Kerhon järjestämät kurssit ja tapahtumat pyritään järjestämään, mikäli senhetkiset viranomaismääräykset ne sallivat. Muutoksista tiedotetaan kerhon internetsivuilla www.mp69.fi sekä kerhon Facebook-ryhmässä.
Lue lisää Kontiorallin peruuntumisesta täältä.
MP69:n hallitus
Kokous on lauantaina 18.4.2019 kello 12.00 osoitteessa Juupavaarantie 290, Lyly. Huom! Älkää tulko paikalle.
Aika: 18.4.2020
Paikka: Peltola, Juupavaarantie 290, 35530 LYLY
1. Kokouksen aloitus
Kerhon puheenjohtaja Laura Liimatta avaa kokouksen
2. Kokouksen järjestäytyminen
Valitaan kokoukselle puheenjohtaja, pöytäkirjanpitäjä, kaksi pöytäkirja tarkastajaa ja kaksi ääntenlaskijaa
3. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Todetaan. Kokous on laillinen, mikäli kokouskutsu on julkaistu kerholehti Motoristissa vähintään kaksi viikkoa ennen kokousta.
4. Esityslistan hyväksyminen
Katsotaan esityslista
5. Ilmoitusasiat
Käsitellään mahdolliset ilmoitusasiat
6. Kauden 2019 toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja tilintarkastajan/toiminnantarkastajan lausunnon hyväksyminen
Käsitellään kauden 2019 toimintakertomus, tilinpäätös ja tilintarkastajien lausunto ja päätetään niiden hyväksymisestä
7. Tili- ja vastuuvapauden myöntäminen
Päätetään tili- ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle kauden 2019 tileistä tilintarkastajan/toiminnantarkastajan lausunnon perusteella, tai muista toimenpiteistä, joihin lausunto antaa aihetta
8. Puheenjohtajan ja hallituksen jäsenten vaali
Valitaan kerholle puheenjohtaja sekä hallitus, johon kuuluu 7-10 jäsentä
9. Tilintarkastajien/toiminnantarkastajien ja heidän varamiesten vaali
Valitaan tilintarkastajat/toiminnantarkastajat ja heille varamiehet
10. Kerhon jäsenmaksu vuodelle 2021
Päätetään kerhon jäsenmaksu vuodelle 2021
11. Kunniajäsenten kutsuminen
Kutsutaan kerhon kunniajäseniksi hallituksen ehdottamat jäsenet
12. Kontiokarhujen jakoperusteet ja kutsuvieraat
Päätetään, millä perusteella Kontiokarhut jaetaan sekä kutsuvieraslistan perusteista
13. Kauden 2020 toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksyminen
Päätetään vuoden 2020 toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta
14. Muut mahdolliset asiat
Käsitellään muut esille tulevat asiat, jotka kokous haluaa ottaa käsiteltäväkseen
15. Kokouksen päättäminen
Kokouksen puheenjohtaja päättää kokouksen
Kevään kurssit on peruttu. Ilmoittautumiset ovat suljettu ja ohjeet maksujen palautuksista lähetetty ilmoittautuneille.
MP69:n hallituksen kokouksessa päätettiin yksimielisesti 1.4., että kaikki kevään 2020 kurssit perutaan koronavirusepidemian leviämisen rajoittamiseksi. Päätös nojaa Suomen hallituksen ohjeistuksiin ja määräyksiin kokoontumisrajoituksista.
Pahoittelemme tilannetta ja pyrimme järjestämään korvaavaa toimintaa loppukaudesta, yleisen tilanteen niin salliessa. Tiedotamme tästä kevään kursseille ilmoittautuneille sekä kerhon yleisiä tiedotuskanavia käyttäen.
Ystävällisin terveisin,
MP69 Hallitus / MotoristiSurvival
Kyselyt aiheesta osoitteeseen koulutus@mp69.fi
Matkan suunnittelussa motoristien pitää kutenkin ottaa huomioon muutamia asioita, kuten esim. moottorikäyttöisiltä kaksipyöräisiltä kielletyt tieosuudet Saksassa, sekä joidenkin maiden päästörajoitukset kaupunkien keskustoissa
Täältä löytyvät kaikkien Euroopan maiden voimassa olevat rajoitukset.
Suomenkielisen sivun tekstin tuottaa jokin konekääntäjä. Tosin ihan ymmärrettävää tekstiä ja pienellä yrityksellä ja erehdyksellä sieltä saa kaivettua tarpeelliset tiedot.
Pariisin päästötarrat lisätietoa Pariisin Crit’Air tarroista
Saksan tierajoitukset Lisätietoa ajokielloista Saksassa
Moottoripyörällä Eurooppaan
Matkan suunnittelussa motoristien pitää ottaa huomioon muutamia asioita, kuten esim. moottorikäyttöisiltä kaksipyöräisiltä kielletyt tieosuudet Saksassa, sekä joidenkin maiden päästörajoitukset kaupunkien keskustoissa
Moottoripyörien ajokiellon syy on moottoripyöräilijöiden suosimilla reiteillä havaitut ylinopeudet, melu ja yleinen piittaamattomuus liikennesäännöista. Pääasiassa ajokielto koskee reittejä, joden varrella on asutusta, joko pikkukyliä tai taajamia kylien ulkopuolella. Toukokuun lopussa rajoitettuja teitä Saksassa oli 132 kpl.
Rajoituksia on erilaisia: Esimerkiksi tämä merkki kieltää moottoripyörällä ajon lauantaina, sunnuntaina ja pyhäpäivinä, sekä arkipäivinä ma-pe klo 17 ja 22 välisenä aikana.
SaSo = kielto voimassa lauantaina, sunnuntaina/pyhäpäivänä
Sperrung an Sonn-/Feiertagen = kielto voimassa sunnuntaisin ja pyhäpäivinä
Wochende = viikonloppuna
Vollsperrung = tie on suljettu moottoripyöriltä joka arkipäivä
Rüttelstreifen = tärinäraitoja/hidastetöyssyjä
Nachtfahrverbot = ajo kielletty yöllä (yleensä klo 22-05)
Kartalle tietoa rajoituksista on kerännyt Saksalainen FEMA -sisarjärjestömme Biker Union
Pariisissa astui 1.7.2017 voimaan vanhempia moottoripyöriä koskeva ajokielto. Ajokielto Pariisin alueella koskee ennen vuotta 2000 valmistettuja moottoripyöriä ja on voimassa maanantaista perjantaihin kello 8-20.
Ajoneuvoihin pitää liimata tarra, joka kertoo mihin päästöluokitusluokkaan kyseinen ajoneuvo kuuluu.
Sakkoa ajokiellon rikkojalle tulee ensimmäisen puolen vuoden aikana 68 euroa.
Tarran voi hankkia ennen matkaa netistä. Edullisimmin sen saa suoraan Ranskasta:
Hanki Crit’Air tarra hintaan €3,11 + postikulut (EU:n alueelle ja Sveitsiin n. €3,21)
green-zones.eu myy samaa tarraa hintaan €29,65 (postikuluista ei mainintaa)
Rajoituksia muualla Euroopassa
Täältä löydät kaikkien Euroopan maiden voimassa olevat rajoitukset.
Suomenkielinen sivu lienee konekäännös, mutta ihan ymmärrettävää tekstiä…
Ranskan Crit’air Tarrat:
|
Moottoripyörän valmistusaika |
Päästönormi euro 4 1 tammikuu 2017 moottoripyörät 1 tammikuu 2018 Mopot |
|
|
Päästönormi euro 3 1 tammikuu 2007 – 31 Joulukuu 2016 moottoripyörät 31 Joulukuu 2017 Mopot |
|
Päästönormi euro 2 1 heinäkuu 2004 – 31 joulukuu 2006 |
|
Ei päästönormia 1 kesäkuu 2000 – 30 kesäkuu 2004 |
![]() |
Ei käytössä MP:lle |